Rechtsbijstandverzekering: aanvullend bij uw autoverzekering of los afsluiten?

Bij ongeveer 40% van de gesloten autoverzekeringen wordt gekozen voor de aanvullende dekking voor rechtsbijstand. Maar is dat wel de beste verzekering voor uw auto en deelname aan het verkeer? Wat houdt deze rechtsbijstand dekking precies in? En hoe verhoudt deze zich tot een (losse) rechtsbijstandverzekering met de module ‘Verkeer’?

Autoverzekering met een aanvullende dekking rechtsbijstand

U bent verzekerd wanneer u met de verzekerde auto betrokken raakt bij een conflict. U heeft dan recht op deskundige juridische hulp. Naast de kosten van juristen en/of advocaten, bent u ook verzekerd voor de kosten van getuigen, expertisekosten, gerechtskosten en advocaatkosten. En u krijgt de proceskosten van de tegenpartij vergoed als u een rechtszaak over het conflict verliest.

Deze situaties tellen als conflict over de verzekerde auto:

  1. Na een ongeval wordt u aansprakelijk gesteld. U bent verzekerd voor juridische hulp om uw belangen te verdedigen en uw onschuld te bewijzen. Dit geldt voor materiele en letselschade.
  2. Na een ongeval wilt u de tegenpartij aansprakelijk stellen. U bent verzekerd voor juridische hulp om de tegenpartij aansprakelijk te stellen voor het veroorzaken van schade. Dit geldt voor materiele en letselschade.
  3. Na een ongeval wilt u een taxatie van de schade. U bent verzekerd voor een expert om een berekening van de opgelopen schade te maken. Dit geldt voor materiele, letselschade en eventueel bijkomende schade zoals inkomensverlies.
  4. Na een ongeval of overtreding wordt u strafrechtelijk vervolgd. U bent verzekerd voor juridische hulp in geval van een strafrechtelijke vervolging.

Autoverzekering met aanvullende dekking ‘verhaalsrechtsbijstand’

Bij sommige autoverzekeringen wordt een nog beperktere rechtsbijstand dekking aangeboden, de aanvullende dekking ‘verhaalsrechtsbijstand’. Deze biedt alleen rechtshulp bij het verhalen van (materiele en letsel) schade zoals omschreven als situatie 2 hierboven.

Rechtsbijstandverzekering met module Verkeer

De (losse) rechtsbijstandverzekering met module Verkeer biedt veel uitgebreidere dekking dan de autoverzekering met aanvullende dekking rechtsbijstand. De aanvullende dekking rechtsbijstand biedt alleen juridische hulp voor de vermelde situaties met alleen het betreffende motorrijtuig.

Met een rechtsbijstandverzekering module Verkeer bent u, naast bovenstaande conflicten, verzekerd voor iedere vorm van deelname aan het verkeer. Of u nu met de auto, bus, de motor of brommer aan het verkeer deelneemt, of als fietser of voetganger.

Met de nieuwe Lancyr rechtsbijstandverzekering module Verkeer bent u (onder andere*) verzekerd van rechtshulp bij de volgende juridische geschillen:

  1. Het terugvorderen van schade als gevolg van deelname aan het verkeer. Zowel de deelname met de auto, motor, brommer als ook als voetganger of fietser.
  2. Conflicten over een motorrijtuig bij (ver)koop, (ver)huur, (uit)lenen, onderhoud, reparatie etc.
  3. Het terugkrijgen van een door een overheidsinstantie in beslag genomen motorrijtuig, kentekenbewijs en/of rijbewijs.
  4. Geschillen die ertoe leiden dat u wordt gedagvaard in een strafzaak als verdachte van een verkeersovertreding en/of verkeersmisdrijf (rechtsbijstand alleen tijdens de strafprocedure).
  5. Geschillen met een verzekeringsmaatschappij over letsel of overlijden opgelopen bij verkeersschade.
  6. Geschillen die verband houden met een vaartuig of luchtvaartuig (met een maximum van een nieuwwaarde van € 100.000,-).

*Zie voor de exacte omschrijving en uitzonderingen de polisvoorwaarden.

Beste advies

Samenvattend heeft de losse rechtsbijstandverzekering module Verkeer veel uitgebreidere dekking dan een autoverzekering met aanvullende rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen.

Daarnaast betaalt u voor een rechtsbijstandverzekering module Verkeer vaak ook nog minder premie dan voor een aanvullende rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen. Met de Lancyr rechtsbijstandverzekering module Verkeer betaalt u 100% gegarandeerd minder premie dan de aanvullende rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen.

Zelfs met de Lancyr rechtsbijstandverzekering module Verkeer voor het hele gezin met kinderen betaalt u gegarandeerd minder premie dan een aanvullende rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen. Deze geldt dus voor alle motorrijtuigen van het gezin en alle vormen van deelname aan het verkeer door het gezin. Met daarnaast de andere bovenvermelde conflicten.

Beste product

Wist u dat de Lancyr Rechtsbijstandverzekering door onafhankelijke vergelijkingen (van o.a. De Consumentenbond, MoneyView, Independer etc.) als beste wordt getest op voorwaarden en prijs!

Deze vergelijkingen gelden voor alle modules (en willekeurige combinatie van modules) van de Lancyr Rechtsbijstandverzekering. Naast de module Verkeer bestaan de modules Consument, Werk & Inkomen, Wonen, Belasting & Vermogen en Mediation bij echtscheiding. De Lancyr Rechtsbijstandverzekering met een losse module Verkeer heeft op dit moment de scherpste premiestelling van alle aanbieders in de markt.

Verzekeringexperts

Wilt u naar aanleiding van dit artikel een persoonlijk advies om voor uw situatie vrijblijvend advies te krijgen? Onze experts zijn telefonisch en via het contactformulier bereikbaar.

Leaseauto en belastingen

Wanneer u een leaseauto heeft en met deze auto naast de zakelijke kilometers ook meer dan 500 kilometer privé rijdt, bent u een bijtelling verschuldigd. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de netto-catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw leaseauto. Van vier naar twee bijtellingspercentages Momenteel bestaan er vier bijtellingspercentages, variërend van 4 procent […]

Veilig de weg op met deze verzekeringen

inzittendenfu

U hebt het waarschijnlijk al gemerkt. De wegen worden weer drukker nu de vakantieperiode voorbij is. Het normale leven begint weer. U wilt natuurlijk dat u en uw gezin goed verzekerd en veilig de weg op gaan. Hieronder een aantal situaties en de oplossingen.

Veilig op de fiets

De scholen zijn weer begonnen en dat betekent weer kinderen op de fiets die het te druk hebben met hun vriendjes en vriendinnetjes dan met het verkeer. U kent vast de situatie dat er vier kinderen naast elkaar midden op de weg fietsen en u moet naar uw werk of een andere afspraak. U besluit er langs te gaan en net dat u gas wilt geven gaat er een kind plotseling afslaan. U trapt op de rem, het gaat net goed. Maar het kan ook mis gaan….. Lees ons artikel Fietser aangereden, wat nu? En lees welke verzekering u nodig heeft om dit soort situaties tot een goed eind te brengen.

Veilig carpoolen

Kinderen hebben tegenwoordig een druk bestaan. Naast school hebben ze nog tal van sporten, hobby’s of muzieklessen waar ze naartoe moeten. Het gaat maar door en u kunt vijf dagen in de week uw kinderen halen en brengen. De oplossing die veel ouders gebruiken, is een carpoolrooster met clubgenootjes. Op deze manier kunt u de last van het brengen en halen verdelen met de andere ouders. Maar wat als u tijdens zo’n ritje een verkeersongeluk veroorzaakt? Dit is een situatie waar u niet aan wilt denken maar die helaas kan voorkomen. Een inzittendenverzekering is in dit soort gevallen onmisbaar.

Wilt u uw passagiers verzekeren? Neem contact met ons op en wij helpen u verder.

Gezond op de fiets

Na uw vakantie bent misschien u van plan om de extra vakantiekilo’s zo snel mogelijk kwijt te raken door op de fiets naar het werk te gaan of gewoon vaker de fiets te pakken. Misschien ook een gezellige bijkomstigheid is het (deels)meefietsen met uw kinderen als zij naar school gaan. Als u uw gezin en uzelf goed beschermd de weg op wilt laten gaan, is een gezinsrechtsbijstandverzekering met een verkeersmodule de oplossing. Hiermee hebt u rechtsbijstand bij verschillende verkeersconflicten als u zich in het verkeer begeeft. Het maakt dus niet uit of u loopt, fiets, of in de auto zit.

Neem contact met ons op voor het afsluiten van een gezinsrechtsbijstandverzekering.

Persoonlijk verzekeringsadvies

Naast de hierboven genoemde verzekeringen kunnen we u ook bijvoorbeeld helpen met een autoverzekeringen, rechtsbijstandverzekering en zorgverzekering.

U bepaalt zelf welke risico’s u wilt verzekeren. In alle gevallen helpen onze verzekeringsadviseurs u graag. Welke vraag u ook heeft, verzekeren is een van onze vakgebieden.

Hoe werkt de bonus-malusladder?

Een autoverzekering kent geen vast tarief voor de gehele looptijd. Uw premie hangt af van de verzekeraar en van uw plek op de bonus-malusladder. Deze ladder rekent in schadevrije jaren en ingediende schadeclaims. Hoe werkt dat nu precies? En waar moet u op letten bij het afsluiten van een autoverzekering?

Wat is de bonus-malusladder?De bonus-malusladder is een rekenmodel voor premiekortingen. Elke verzekeraar hanteert een eigen ladder. Elke trede op de ladder vertegenwoordigt een bepaalde korting of toeslag op uw verzekeringspremie. De ladder begint meestal bij 25% toeslag en eindigt bij 75 of 80% korting.

Meestal hebben verzekeraars een standaard instaptrede. Afhankelijk van factoren zoals leeftijd, woonplaats, beroep en aantal kilometers per jaar krijgt u extra treden toegekend bij aanvang van uw verzekering. Eventuele opgebouwde schadevrije jaren bij een eerdere verzekeraar tellen ook mee.

Opbouw van schadevrije jaren

Elk jaar dat u geen schade claimt, bouwt u één schadevrij jaar op. Voor elk schadevrij jaar stijgt u 1 trede op de bonus-malusladder. Dus hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger u komt op de bonus-malusladder en hoe meer korting u krijgt.

Voor elke schuldschade die u rijdt, krijgt u aftrek van 5 schadevrije jaren. U zakt daardoor waarschijnlijk op de bonus-malusladder en uw premie wordt weer hoger.

Een rekenvoorbeeld:

U bent met 0 schadevrije jaren binnengekomen bij Verzekeraar X op trede 6. Na 4 jaar rijden bent u opgeklommen naar trede 10. In dat jaar rijdt u een schuldschade en claimt deze bij uw verzekeraar. Als gevolg hiervan valt u terug naar trede 5 en uw premie stijgt aanzienlijk. Ook krijgt u aftrek van 5 schadevrije jaren. Als u nog niet zo lang (schadevrij) rijdt, komt u nu mogelijk op een negatief aantal schadevrije jaren!

Wees gewaarschuwd: Als u meermaals schade rijdt, krijgt u dus een hogere premie dan waarmee u de autoverzekering afsloot! En als u ‘in de min’ staat met uw schadevrije jaren wordt overstappen van autoverzekering lastig. Niet elke verzekeraar zal u accepteren.

Welke schades tellen mee op de bonus-malusladder?

In principe telt elke schade die wordt toegekend en uitgekeerd mee op uw bonus-maluskorting. Behalve:

  • als de verzekeraar uw schade kan verhalen op een derde partij (u heeft geen schuld in de schade).
  • als u de schade voor eigen rekening neemt.
  • als de schade onder beperkt-casco valt (o.a. diefstal, inbraak, ruitbreuk, storm) – bij de meeste verzekeraars.
  • als u een no-claimbeschermer heeft.

Een no-claimbeschermer is een aanvullende dekking op uw verzekering. Hiermee beschermt u uw premiekorting bij schade, zodat u niet wordt geconfronteerd met een veel hogere premie als u een schade heeft gehad. In ruil voor een extra percentage op uw premie, valt u bij schade niet dus terug op de bonus-malusladder en behoudt uw korting. Wel kan het zo zijn dat u het jaar daarop, of zelfs meerdere jaren, niet verder stijgt op de bonus-malusladder. Dat verschilt per verzekeraar, dus let goed op bij het afsluiten van uw verzekering. Veel verzekeraars bieden deze no-claimbeschermer niet meer.

Heeft u nog geen autoverzekering bij ons en wilt u hier graag nog gebruik van maken? Kies voor de no-claimbeschermer en sluit direct uw nieuwe autoverzekering af. Neem contact met ons op en wij regelen het voor u.

Let op: de schade telt evengoed wel mee op uw schadevrije jaren! Uw schade wordt in een landelijk centraal systeem geregistreerd en afgetrokken van uw schadevrije jaren. Als u zou overstappen van verzekeraar, moet u deze dus meerekenen.

TIP: Meenemen schadevrije jaren

Als u een autoverzekering opzegt (royeert), moet u binnen 12 maanden een nieuwe verzekering afsluiten om uw schadevrije jaren te behouden. Als u tijdelijk geen auto heeft, zeg uw autoverzekering dan niet op, maar schort deze tijdelijk op. Op die manier kunt u uw schadevrije jaren 3 jaar behouden. Als u weer een auto koopt, reactiveert u uw verzekering. Wilt u op dit moment overstappen van autoverzekering? Reactiveer dan eerst uw huidige autoverzekering en zeg hem daarna op. Anders verliest u de schadevrije jaren alsnog aan de 12 maanden regel!

Tweede auto kopen of verkopen

Schadevrije jaren tellen per persoon, niet per auto. Bij aankoop van een tweede auto voor uw partner, kunt u bij sommige verzekeraars wel instappen op dezelfde trede van de bonus-malusladder, en dus profiteren van dezelfde korting (tweede-gezinsautoregeling).

Schadevrije jaren in een nieuw jasje

schadevrijejarenBegin 2016 is een nieuwe regeling van kracht gegaan die vaststelt hoeveel schadevrije jaren u heeft. Dit is gedaan omdat voor 2016 verzekeraars zelf bepaalden hoeveel schadevrije jaren u verloor na een schade. U verloor dus bij de ene verzekeraar meer schadevrije jaren  dan bij de andere verzekeraar – na eenzelfde schade. Dit leidde uiteraard tot verwarring.

De nieuwe regeling zorgt ervoor dat u bij iedere verzekeraar even snel schadevrije jaren opbouwt en verliest.

Hoe werkt de nieuwe regeling schadevrije jaren?

Bij iedere verzekeraar kunt u (in theorie) 99 schadevrije jaren opbouwen. U bouwt per jaar dat u geen schade indient, één schadevrije jaar op.
Als u wel een schade indient dan valt u vijf schadevrije jaren terug. U kunt dus ook in de min komen met uw schadevrije jaren – u heeft dan een negatief aantal schadevrije jaren.

Als u ‘in de min’ staat met uw schadevrije jaren wordt overstappen van autoverzekering lastig. Niet elke verzekeraar zal u accepteren.

Hoe zit het met de korting (ook wel de Bonus-Malus)?

De korting die u kunt krijgen omdat u een x-aantal schadevrije jaren heeft, blijft nog wel verschillend per verzekeraar. U kunt uw korting terugvinden in uw polisvoorwaarden.

Wilt u meer informatie over de nieuwe schadevrije dan kunt contact met ons opnemen.

Een brief met afzender CJIB? O jee een verkeersboete!

schadevrijejarenTe hard rijden, geen richting aangeven, rijden door rood licht of fietsen zonder licht. Het zijn allemaal verkeersovertredingen die vaak worden gemaakt. Maar wat hebben ze nog meer met elkaar gemeen? De boete die u ervoor krijgt gaat in 2016 omhoog.

Wist u dat? Verzekeringsmaatschappijen de gemaakte verkeersovertredingen bij een aanrijding, met een ander, meewegen bij het vaststellen van de over en weer gemaakte fouten. Als u de verkeersovertreding heeft gemaakt dan kan dat in uw nadeel uitpakken bij de beoordeling van de schuldvraag.

Wij willen u in harde euro’s een overzicht geven van de boetes die staan op de verschillende verkeersovertredingen. Rij veilig, houdt u aan de verkeersregels en bespaar op de kosten van hoge verkeersboetes.

We benoemen achtereenvolgens:

– Boetes voor automobilisten (behalve snelheid)
– Boetes voor fietsers
– Boetes voor snelheidsovertredingen met de auto

Zit u vaak in de auto? Bespaar uzelf de onderstaande boetes:

• Blokkeren van een kruispunt € 230
• Bumperkleven bij hogere snelheid: Kantongerecht, kan oplopen tot € 800
• Bumperkleven tot 80 km/u € 280
• Door rood rijden € 230
• Eénrichtingsweg inrijden € 140
• Fout parkeren, dubbel parkeren, parkeren op een hoek, zebra, anders bestemde parkeerplaats, buiten de vakken, langs gele streep, enz. € 90
• Geen geldige APK € 130
• Geen richting aangeven € 90
• Geen voorrang verlenen € 230
• Niet meewerken aan alcoholcontrole (‘blazen’) € 230
• Niet wegrijden bij groen licht € 140
• Niet-handsfree bellen € 230
• Onnodig links rijden op andere weg met meer rijstroken € 230
• Onnodig links rijden op autosnelweg € 140
• Over doorgetrokken streep rijden € 230
• Overschrijding doorgetrokken streep tussen weg en fietspad € 140
• Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats € 370
• Politie-, brandweer- of ambulancewagen met sirene en zwaailicht niet voor laten gaan € 230
• Rechts inhalen € 230
• Rijbewijs niet kunnen of willen tonen € 90
• Rijden met een verlopen rijbewijs € 90
• Uitvaartstoet of militaire colonne doorsnijden € 90
• Veiligheidsgordel niet dragen, bestuurder of passagier € 140
• Verkeerd gebruik voorsorteervak € 230
• Zonder licht rijden, bij avond, binnen de bebouwde kom € 90
• Zonder licht rijden, bij avond, buiten de bebouwde kom € 140
• Zonder noodzaak stilstaan op vluchtstrook € 230

Fietst u vaak? Bespaar dan door niet de onderstaande overtredingen te maken:

• Door rood licht fietsen € 90
• Fiets achterlaten bij plaatsingsverbod € 35
• Met knipperende verlichting rijden € 55
• Niet stoppen voor haaientanden € 90
• Tegen de verplichte rijrichting in fietsen € 35
• Zonder licht rijden bij avond € 55

Nu volgen de snelheidsovertredingen.

Tussen haakjes ziet u de boete van 2015.

Als u te hard rijdt binnen de bebouwde kom:
• Met 4 km/h € 27 (26)
• Met 10 km/u € 70 (69)
• Met 15 km/u € 129 (128)
• Met 20 km/u € 186 (184)
• Met 25 km/u € 249 (246)
• Met 30 km/u € 325 (322)

Als u te hard rijdt binnen een woonerf of binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden:
• Met 4 km/u € 45 (44)
• Met 10 km/u € 104 (103)
• Met 15 km/u € 180 (178)

Als u te hard rijdt buiten de bebouwde kom, op autowegen
• Met 4 km/h € 24 (23)
• Met 10 km/u € 66 (65)
• Met 15 km/u € 125 (124)
• Met 20 km/u € 178 (176)
• Met 25 km/u € 234 (232)
• Met 30 km/u € 309 (305)

Als u te hard rijdt buiten de bebouwde kom, op autowegen, bij wegwerkzaamheden
• Met 4 km/u € 36 (36)
• Met 10 km/u € 88 (87)
• Met 15 km/u € 153 (152)
• Met 20 km/u € 217 (215)
• Met 25 km/u € 292 (292)
• Met 30 km/u € 374 (369)

Buiten de bebouwde kom, op autosnelwegen
• Met 4 km/u € 24 (23)
• Met 10 km/u € 61 (61)
• Met 15 km/u € 115 (113)
• Met 20 km/u € 165 (163)
• Met 25 km/u € 217 (217)
• Met 30 km/u € 276 (273)

Als u te hard rijdt buiten de bebouwde kom, op autosnelwegen, bij wegwerkzaamheden
• Met 4 km/u € 31 (31)
• Met 10 km/u € 83 (82)
• Met 15 km/u € 147 (148)
• Met 20 km/u € 209 (207)
• Met 25 km/u € 275 (274)
• Met 30 km/u € 360 (356)

Benieuwd op welke manieren u nog meer kunt besparen?

Nieuwsgierig hoe kleine veranderingen in uw leven kunnen bijdragen aan uw financiële fitheid?
1. Doe de financiële fitheidstest
2. Laat ons een polis analyse uitvoeren
3. Open nu uw spaarrekening

Fietser aangereden, met enkel WA-dekking. Wat nu?

laatste update: 2017-07-31

Wordt u regelmatig als taxi ingezet, of neemt u (klein)kinderen en vrienden mee op pad? Controleer dan dat u een inzittendenverzekering bij uw autoverzekering heeft gesloten. Deze beschermt hen en uzelf in geval van een ongeluk.

Wat zijn de juridische gevolgen?

In Nederland geldt dat de zwakkere verkeersdeelnemer  – de fietser/voetganger – beschermd wordt tegen de sterkere verkeersdeelnemer. Oftewel: u krijgt in eerste instantie de schuld en schadelast toebedeeld.

Het klinkt on-Nederlands, maar hier geldt: schuldig totdat uw onschuld bewezen is.

U moet kunnen aantonen dat u niets te verwijten valt. Dit staat in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (WVW).

Wanneer is artikel 185 WVW van toepassing?

Eerst beoordeelt de schadeafdeling van de verzekeringsmaatschappij of artikel 185 WVW van toepassing is. Dit zijn de algemeen geldende voorwaarden:

  • Uw aanrijding vond plaats op een openbare weg.
  • U heeft een aanrijding gehad met een fietser of voetganger terwijl u in uw auto reed.
  • U heeft geen schade aan een loslopend dier, een andere bewegende auto, of aan zaken of mensen die in uw auto zaten veroorzaakt.

Zijn deze alle drie van toepassing op uw aanrijding? Dan past de schadebehandelaar artikel 185 WVW toe om de vergoedingsplicht vast te stellen.

Valt een e-bike onder artikel 185 WVW?

Bij een aanrijding met deze typen fietsen is WVW 185 wel van toepassing:

  • Een gewone fiets, dus op geen enkele wijze voorzien van een motor of accu, geldt altijd als ‘gewone’ fiets en dus een zwakkere verkeersdeelnemer.
  • Een fiets met trapondersteuning (pedelec) die maximaal 25 km/uur kan rijden, telt ook als ongemotoriseerd voertuig.

De wet is niet van toepassing op een aanrijding met:

  • Een e-bike die kan rijden zonder trapondersteuning door de berijder (snorfiets).
  • Een pedelec of een e-bike die harder kan dan 25 kilometer per uur – met of zonder meetrappen van de berijder (snorfiets).
  • Een e-bike of pedelec een snelheid van 45 km/uur of meer kan behalen (bromfiets).

Er gelden bovendien aanvullende regels met betrekking tot helm, kenteken, bromfietsrijbewijs en WA-verzekering voor de berijders van snorfietsen en bromfietsen, die ook voor berijders van deze type elektrische fietsen gelden.

Vergoedingsplicht: 100% en 50% regel

Wanneer artikel 185 WVW van toepassing is, moet u of uw verzekering de schade van de fietser / voetganger vergoeden.

De beschermingswet heeft geregeld dat voetgangers en fietsers in ieder geval 50% van hun schade vergoed krijgen. Is de voetganger of fietser jonger dan 14 jaar, dan wordt de door hem gevorderde schade zelfs volledig vergoed (de 100%-regel).

Ik had overmacht / ik ben niet verwijtbaar

Deze percentages liggen anders wanneer u kunt aantonen dat er sprake is geweest van overmacht. Indien de fietser of voetganger bijvoorbeeld zo gevaarlijk aan het verkeer deelnam, dat het niet uw schuld is. Denk hierbij aan een bellende / whatsappende fietser bijvoorbeeld. Maar overmacht is in veel gevallen moeilijk aan te tonen. Getuigen en politierapporten spelen hierbij een belangrijke rol. Als u een aanrijding heeft met iemand jonger dan 14 jaar, dan moet er zelfs sprake zijn van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de fietser / voetganger. U kunt zich voorstellen dat dit lastig is om aan te tonen.

Hoe wordt de schade verdeeld?

Als uw overmacht niet bewijsbaar is, dan stelt de schadebehandelaar de schadeverdeling vast op basis van alle omstandigheden van de aanrijding. Er wordt gekeken naar de  over en weer gemaakte fouten, zoals of de fietser of voetganger verkeersfouten heeft gemaakt en in hoeverre u hierop had kunnen inspelen door uw rijstijl aan te passen.

Na de verdeling kan er nog een correctie plaatsvinden. Bij een correctie wordt er gekeken of u weinig te verwijten valt als automobilist. Let hierbij wel op dat de schadevergoeding aan de fietser of voetganger nooit lager kan zijn dan 50%.

Meer weten? Bekijk het spoorboekje artikel 185 WVW

Het is een pittig verhaal! Wilt u meer weten, bekijk dan het handige spoorboekje artikel 185 WVW. In dit spoorboekje worden de verschillende situatie omschreven.

En wat moet ik met mijn eigen schade?

Een All-risk of beperkt casco autoverzekering biedt mogelijk dekking voor uw schade. Houd er wel rekening mee dat elke ingediende schadeclaim leidt tot verlies van schadevrije jaren en daardoor mogelijk tot premieverhoging op uw autoverzekering. (zie ook: hoe werkt de bonus-malusladder)

Een WA-verzekering biedt geen vergoeding voor schade aan uw eigen auto bij ongelukken. U moet uw schade dus zelf betalen of verhalen op de fietser of voetganger. Of wanneer deze jonger is dan 14 jaar, op de ouders.

U moet dan als automobilist zelf alle feiten en omstandigheden aanleveren om aan te tonen dat het deels de schuld is van de fietser of voetganger. Dit kan een langslepende (juridisch) discussie worden, zeker als er sprake is van letsel. U voorkomt dat u deze juridische discussies zelf moet voeren, met een rechtsbijstandverzekering verkeer.

Bent u de voetganger of de automobilist?

Met een rechtsbijstandverzekering voor verkeersdeelnemers hebben u en uw gezin altijd de beschikking over deskundige juristen in allerlei verkeerssituaties. U krijgt rechtshulp als u de fietser of voetganger in dit verhaal bent en als u de automobilist bent of rijdt in een ander voertuig. Ook heeft u recht op rechtshulp bij geschillen rondom de aankoop en het onderhoud van uw auto en zelfs rondom vakantieboekingen en reizen.

Neem contact met ons op als u een rechtsbijstandverzekering voor verkeersdeelnemers wilt afsluiten.

10 Tips bij het afsluiten van een autoverzekering

autoGaat u een autoverzekering afsluiten, dan staat u voor verschillende keuzes. Wat voor dekking is voor uw auto  verstandig, hoeveel eigen risico wilt u, neemt u wel of geen aanvullende verzekeringen? Met onderstaande tips helpen we u graag met het maken van uw keuzes bij het afsluiten van een autoverzekering. Extra hulp nodig? Neem contact op met een van onze verzekeringsexperts.

1.        Kies de juiste dekking

Als u een auto aanschaft, bent u verplicht een autoverzekering met minimaal WA-dekking te hebben. Hiermee krijgen derden een vergoeding van de verzekeraar, als u onverhoopt een ongeluk veroorzaakt waardoor zij schade oplopen. Heeft u schade aan uw eigen auto, dan dekt een WA-verzekering deze schade niet.

De WA-dekking wordt over het algemeen aangeraden voor auto’s die 8 jaar of ouder zijn. Bij de aanschaf van een nieuwe auto is het verstandig te kiezen voor WA + Volledig Casco dekking. Als de auto tussen de 3 en 8 jaar oud is, kan deze prima worden verzekerd met een WA + Beperkt Casco dekking. Heeft u geld geleend voor uw nieuwe auto? Dan raden wij WA+Volledig Casco aan.

2.        Bepaal uw eigen risico

Het eigen risico bij uw autoverzekering is het gedeelte van de schade dat u zelf betaalt. Bij  de meeste autoverzekeraars ligt dit standaard tussen de € 130,- en € 150,-. Bent u bereid een hoger eigen risico te accepteren, dan krijgt u korting op uw premie. Wilt u een lager eigen risico, dan geldt een toeslag op uw premie.  Bij de meeste autoverzekeringen geldt het eigen risico  op iedere schadegebeurtenis. Voor schades die vallen onder de WA-dekking geldt meestal geen eigen risico.

Let  bij het afsluiten van uw autoverzekering goed op de verschillen in hoogte van het eigen risico.

3.        Vergelijk schadevrije jaren

Voor ieder jaar waarin u geen schade claimt, stijgen uw schadevrije jaren en klimt u omhoog op de zogenaamde Bonus Malus ladder. U ontvangt dan een zg. No-claimkorting van uw verzekeraar. Op het moment dat u een schade claimt, zakt u één of meer treden terug op de ladder en verliest u (een deel van) de korting. Met als mogelijk gevolg een hogere premie.

Het aantal treden dat u opbouwt bij geen schade en terugvalt in het geval van schade, kan per verzekeraar sterk verschillen. Kijk in de polisvoorwaarden wat uw terugval is. Sluit indien mogelijk en wenselijk een No-claimbeschermer bij.

4.        Dekking bij schade in het buitenland

Gaat u vaak met de auto op vakantie, controleer goed de dekking van uw autoverzekering in het buitenland. De meeste informatie staat op uw groene kaart, zoals de landen waar schade door uw autoverzekeraar wordt vergoed. Overige zaken, zoals het regelen van vervangend vervoer en service bij pech, zijn meestal niet standaard verzekerd.

5.        Wel of geen inzittendenverzekering?

Als u een inzittendenverzekering wilt, heeft u de keuze tussen een ongevallen inzittendenverzekering en een schade inzittendenverzekering. De eerste variant keert een vast bedrag uit bij overlijden en op blijvende invaliditeit. Bij de tweede optie wordt de werkelijk geleden schade vergoed.

Let op! Op de WA-verzekering zijn medepassagiers standaard meeverzekerd in geval van schade. Zij kunnen eventuele schade verhalen op de WA-verzekering van de bestuurder. Dit kan ook de bestuurder van de andere auto zijn als hij/zij het ongeluk heeft veroorzaakt.  Dit geldt niet als bij een ongeval geen schuldige kan worden aangewezen. Dan zal de WA-verzekering alleen een vergoeding aan de bestuurder toekennen.

6.        Verzekerd van extra rechtsbijstand

De verkeersrechtsbijstandverzekering biedt hulp bij het verhalen van schade die u kunt oplopen met uw auto en in alle andere situaties in het verkeer. Dus ook als voetganger of fietser. Dit is de meest uitgebreide aanvulling die u kunt nemen bij uw autoverzekering.

Heeft u al een rechtsbijstandverzekering, controleer dan of u ook dekking heeft voor verkeer. Als dat zo is, is een verkeersrechtsbijstandverzekering overbodig.

7.        Vergeet niet extra accessoires mee te verzekeren

Controleer de polisvoorwaarden hoe uw verzekeraar omgaat met het vergoeden van accessoires en tot welk bedrag dit gratis is meeverzekerd. Accessoires die op de auto zaten op het moment dat deze de fabriek verliet zijn standaard gedekt binnen de autoverzekering. Als u op een later moment accessoires aan de auto toevoegt, zijn deze niet standaard meeverzekerd en kunt u deze extra verzekeren met een accessoiredekking.

8.        Bescherm uw no-claimkorting

Als door uw schuld een schade wordt veroorzaakt en geclaimd, verliest u schadevrije jaren en daarmee mogelijk ook een deel van uw No-claimkorting. Hoeveel dit is, kunt u teruglezen in de polisvoorwaarden bij de Bonus Malus ladder.

Met een No-claimbeschermer kunt u binnen een verzekeringsjaar één schuldschade claimen zonder dat u (een deel van) uw korting kwijtraakt. Dankzij de beschermer dalen wel uw schadevrij jaren, maar blijft uw No-claimkorting intact. U behoudt dus uw huidige scherpe premie.

9.        Pechhulp voor onderweg

Met de pechhulpverzekering krijgt u hulp bij pech met uw auto. U heeft vaak verschillende keuzes zoals alleen Nederland of ook in het buitenland, hulp in uw woonplaats of een vervangende auto bij pech. Deze verzekering is dubbelop als u al een pechhulpregeling heeft via bijvoorbeeld de ANWB of Route Mobiel. Heeft u een nieuwe auto, dan biedt de dealer ook vaak standaard pechhulp.

10.      Krijg uw aankoopwaarde terug

De aankoopwaarderegeling zorgt ervoor dat u na het kopen van de auto het aankoopbedrag terug krijgt als u de auto binnen een bepaalde periode total-loss rijdt. Deze periode is afhankelijk van de verzekeraar. Meestal moet u  wel een aankoopbon hebben en de auto bij een erkende garage hebben gekocht.  Heeft u deze regeling niet, dan krijgt u de dagwaarde terug van uw verzekeraar als uw auto total-loss raakt.

Heeft u vragen bij het afsluiten van uw autoverzekering neem contact op met onze verzekeringsexperts. Wij helpen u graag verder.